Over mij

Sinds 1991 ben ik in mijn praktijk werkzaam als allround logopedist. Mijn stijl is rustig, onderzoekend. Hierbij kijk ik altijd naar een mens als geheel, functionerend in zijn/haar omgeving.

Sinds 1999 heb ik, naast de bijscholing op logopedisch gebied, extra scholing gedaan op het gebied van psychologie en pedagogiek. Sinds 2008 specialiseer ik me op het gebied van stotteren. In 2011 heb ik de opleiding tot stottertherapeut van de NVST en VSN afgerond.

Mijn interesse gaat uit naar hoe mensen het leven waar we deels invloed op hebben, ervaren. Deze ‘binnenkant’ kan, vaak onbewust, veel invloed hebben op wat we doen en op hoe we reageren.
Ik ga er vanuit dat, naast het werken aan een klacht, het vergroten van gezondheid (in brede betekenis: ervaren van vitaliteit) kan helpen in het verloop van een veranderingsproces en in de ervaring van klachten en beperkingen. Dit is o.a. mogelijk door zelf actief te zijn in je eigen proces, door te snappen/begrijpen wat er gebeurt en zelfregulerende vaardigheden te ontwikkelen.

Inspiratie vind ik in ontmoetingen, in werk en privé. Ik leer door de jaren heen voortdurend van mijn werk, alle ontmoetingen en uitwisselingen met collega’s. Ik vind inspiratie in de natuur. Een voor mij herkenbare uitspraak van een cliënt was: ‘in de natuur voel ik me zo geaccepteerd’. In de natuur zijn geeft me energie en ik kan ‘t als helend ervaren. Ook kunst inspireert me: muziek, mooie (vak-)literatuur, poëzie, beeldende kunst.

Hier lees je meer over opleidingstrajecten en cursussen die ik heb gevolgd.

Werkervaring

Sinds 1991 werk ik als allround logopedist in de vrije vestiging, en vanaf 2008 werk ik met mensen die stotteren van alle leeftijden (en bij kinderen ook met hun ouders).

Sinds 2018 geef ik, in het kader van mijn opleiding supervisiekunde, supervisie aan studenten van de Hogeschool van Amsterdam studierichting Social Work,  en aan mensen werkzaam in de gezondheidszorg. Zie ook de pagina op deze website over supervisie.

Ik maak deel uit van mono- en multidisciplinaire intervisie- /supervisie- /ontwikkelingsgroepen.

Vervolg opleidingstrajecten:

  • 1999-2003           Opleiding Ekologische Gezondheidszorg – Expertisecentrum voor Menselijke Waarden in Professionaliteit ( www.devriesenrijke.nl )
    Thema’s: – bevorderen van ontwikkeling van innerlijke autonomie, – ervaringsgericht en onderzoekend werken, en – gezondheidsbevordering.
    Sindsdien ben ik nog regelmatig bij deze docenten terug geweest voor scholing en supervisies.
  • 2009 – 2011         Opleidingstraject tot Stottertherapeut van de Nederlandse Vereniging voor Stottertherapie (NVST)
  • 2018 –  heden     Supervisiekunde  PAO (voorheen GITP)  Amsterdam

Relevante Cursussen:

  • Lichaamsgericht werk: houding, adem en stem (primaire opleiding logopedie, en cursussen o.a. Alexander techniek & Linklater) Ik neem mijn ervaring mee uit Aikido, Taiji en Qigong trainingen.
  • Aandacht trainingen: Mindfulness, (Zelf)Compassie training en Mindful Communiceren (– CVM A’dam)
  • Video Interactie Begeleiding en vergroten van het basisvertrouwen (– Basic Trust)
  • ‘Systemisch – dialogisch werken met Stotteren’ (Eelco de Geus)
  • Ik heb me verdiept in ACT (Acceptance and Commitment Therapy), en werk graag met elementen hieruit.
Menu